Het nieuwe logo van de gemeente oogst heel wat kritiek op de sociale media. Dat nieuwe logo werd vorige donderdag onthuld in GC De Volkskring en verscheen wat later in de krant en op Facebook.
Vrijwel onmiddellijk kwamen de eerste kritische reacties. Opmerkelijk: er verschenen ook parodieën op het nieuwe logo.
Er kroop nochtans heel wat tijd in het nieuwe logo: er is een half jaar aan gewerkt. De ontwerper van het logo, Johan van Andromedia, geeft uitleg: “Het was snel duidelijk dat ik iets typografisch moest uitproberen met het logo. Lede bestaat maar uit 4 letters en daar kan je heel wat mee aanvangen. Daarop ontstond het idee om de letters te plaatsen in een vierkant. Zo heb je een sterk geheel. De letters worden meer dan ooit de identiteit van Lede. Het vierkant staat dan weer voor gelijkheid (gelijke zijden) en stabiliteit (het koestert de letters). De primaire kleur is grijs: een kleur die niet partijgebonden is en bovendien kostenbesparend voor alle drukwerk. Minder inktverbruik tijdens het printen en dus ook ecologischer.”
De gemeente streeft ernaar het nieuwe logo vanaf 1 januari 2020 zoveel mogelijk te hebben doorgevoerd.